Období po měnové reformě 1953 do zrušení třetí třídy

Po měnové reformě k 1.5.1953 byly ceny na jízdenkách zredukovány 1:5. Na jízdenkách stále zůstává označení třetí třídy, která byla zrušena v roce 1954.

Kromě jízdenek s odstřihávacím dolním koncem, z které se vytvořila odstřižením poloviční jízdenka, byly i jízdenky dělené uprostřed na dvě rovnocené části, z které bylo možné vytvořit dvě poloviční jízdenky. Tyto jízdenky dělené uprostřed se v období těsně po roce 1953 vyskytují naposledy, a dále již byly používány pouze jízdenky s odstřihávacím dolním koncem, který se se samostatně nevyužíval.

Jízdenky dělené uprostřed se však vrátily opět od roku 1990, kdy při jednom tisku vznikly jízdenky pro poloviční i čtvrtinové jízdné.


Zaznamenáníhodná změna nastala u rychlíkových příplatků, kdy příplatek dostal pevnou cenu bez omezení počtu kilometrů. Formálně byl pouze do 1200 km, což ale odpovídalo tarifně nejdelší vzdálenosti přes celé Československo.

Cena byla převzata samozřejmě z příplatku pro nejdelší vzdálenost, takže to znamenalo skryté zdražení rychlíkové jízdenky, neboť většina cestujících cestovala na kratší vzdálenosti.

U ostatních typů jízdenek nedošlo kromě redukce ceny k žádným podstatným změnám.

U rychlíkového příplatku pro režijní jízdenky byla pásma i nadále zachována.








Zpět na hlavní stránku.